ציטוט:
לא, עובדה שאתה חי במסגרת של חוקים דתיים, בין אם אתה רוצה ובין אם לא.
|
יש במדינה הרבה יותר ערכים דמוקרטים מיהודים. יש כמה חוקים יהודים, אולם רוב החוקים באים מערכים דמוקרטים.
ציטוט:
זה לא משנה איך אתה מגדיר אותה, היא מדינה יהודית על פי ההגדרה הרשמית , עובדה זאת לבד בלי שום דבר אחר נוגדת כל דבר דמוקרטי ליברלי.
|
דווקא כן משנה. יש הבדל לא רק בהגדרה, אלא גם בביצוע. מדינה יהודית במובן הלאומי לא תייחס חשיבות להלכה ולמצוותיה כמו מדינה דתית, וזו רק דוגמא לכך שכן משנה ההגדרה. המדינה כיום רחוקה מלהיות דתית, יש לנו כמה מאפיינים דתיים, אבל לא מספיק כדי להיחשב מדינה דתית. המאפיינים הדמוקרטיים עולים על המאפיינים הדתיים במדינה, במספרם ובחשיבותם.
ציטוט:
זאת בדיוק הבעיה שאני מסביר לך, אין כזה דבר מדינה יהודית דמוקרטית כי דת ודמוקרטיה אלה ערכים שלא יכולים לעבוד במקביל כיון שהם נוגדים אחד את השני. היהודים כרגיל מנסים להמציא את הגלגל, אבל כמו שאנחנו רואים ההגדרה הזאת לא עובדת והיא מאוד מעורפלת אפילו מבחינה חוקית ומשפטית כאשר לבג"ץ יש אפשרות לפרש את ההגדרה הזאת איך שהוא רוצה בכל פעם. אי בהירות חוקית היא חלק מאותם דברים שאין במדינה דמוקרטית ליברלית, יש חוקה שמטרתה להגדיר את הזכויות והחוקים כאשר למערכת המשפט אין אפשרות לפרש חוקים אלה כמו שהיא רוצה ולאלתר. ההגדרה אצלינו היא מאוד מעורפלת בדיוק בגלל זה, תאמין לי עשיתי יחידה שלמה על זה לפני שבוע אני מאוד בקיע בזה.
דבר שני, מגילת העצמאות אינה מסמך מדיני רישמי, היא נחשבת כהצהרה חגיתית ורוב הדברים שרשומים בא מעולם לא יושמו (כמו למשל כתיבת חוקה).
בן גוריון,כדמות אנטי דמוקרטית(בא מעולם המזרח אירופאי של קומוניזם וסוציאליזם) התנגד לכתיבת חוקה מהסיבה שהיא תוריד מכוחו לשלוט ותבטל את החופש הטוטאלי שהיה לממשלה באותו זמן ששם אותה הרבה מעל המערכת המשפטית או כל הגבלות שהם.
|
דת ודמוקרטיה באמת סותרים אחד את השני. כמו שאמרתי, המדינה בעלת מאפיינים דמוקרטים יותר מאשר דתיים. מכאן שאם אתה רוצה להגדיר את המדינה בצורה מוחלטת, היא דמוקרטית. אנחנו יותר קרובים לדמוקרטיה מאשר לדת.
לא המצאנו שום גלגל. אפילו בארה"ב, הדמוקרטיה הכי ליברלית ומהותית יש לנצרות חשיבות מסויימת. החגים, לדוגמא, הם חגים נוצרים רשמיים שקבועים בחוק. זה מאפיין דתי, וזה לא מפחית מארה"ב כדמוקרטיה.
באותו מטבע, במדינה דתית אי בהירות חוקית לא קיימת. אם היינו מדינה דתית - התורה היתה חוקתנו. נכון, ההגדרה מעורפלת, אבל זה לא מעיד לטובתך. באותו האופן שזה "מפחית" מהיותה דמוקרטית, זה מפחית מהיותה של המדינה דתית. כבר אמרתי, לחוקה אין חשיבות במדינה דמוקרטית כיוון שאין לה כוח ממשי להגביל בפועל, ואין צורך להגביל את השלטון אם הוא ממילא דמוקרטי מיסודו.
אני יודע שלמגילת העצמאות אין שום מעמד משפטי. בכל זאת, אנחנו מדינה דמוקרטית ויהודית, ואם אתה מתעקש לבחור ביניהם, אנחנו הרבה יותר דמוקרטים.
ציטוט:
יפה אתה מצדיק את מה שאמרתי עוד יותר. האזרחים הם אלה שיכולים לגרום למדינה להיות ליברלית. הציבור הישראלי אינו ציבור סובלני בשום סקטור שקיים במדינה בין אם זה שמאל או ימין. צורת שלטון צריכה להתאים עצמה לאנשים, לכן שיווין זכויות/סובלנות ושאר הדברים שקיימות במערב הליברלי לא יכולים לעבוד בגן חיות שלנו.
למרות זאת השילוב של חוקה עם תרבות מסויימת כן עוזרת כיון שהזכויות שרשומות בה נמצאות באופן ששם אותם מעל המערכת המשפטית והממשלה.
2 הדברים האלה לא קיימים כאן, לא החוקה, ולא הסבלנות בין הצדדים במדינה שמחולקת לכל כך הרבה שסעים.
|
אנחנו באמת לא ציבור סובלני, אולם זה לא נותן לנו את הזכות לעשות כל מה שעולה על רוחנו. באופן הזה אפשר להצדיק את השואה, כיוון שהעם הגרמני רצה שהיא תתרחש, אז השלטון התאים עצמו לרצון העם. צורת השלטון צריכה להתאים לאנשים, במידה מסויימת. בכל אופן, דיקטטורה לא תעבוד במדינה כי אנחנו לא עם צייתן בכלל, "שני יהודים שלוש דעות" - אין לנו הסכמה. בלתי אפשר להעלות דיקטטור שיכתיב לנו מה לעשות.
המדינה יכולה לעקוף את החוקה בקלות רבה, בין היתר במצבי חירום, בשינוי החוקה( לממשלה יש רוב בכנסת - אם הממשלה רוצה, היא משנה את החוקה ללא בעיה).
ציטוט:
הם קשורים בצורה עיקרית לדת מכיון שחוק השבות שהוא החוק העיקרי במדינה מתבסס על הדת.
|
גם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו הוא חוק עיקרי מאוד במדינה, ואפילו בעל מעמד גבוה יותר מחוק השבות שאיננו חוק יסוד. יש לנו מאפיינים יהודים ודמוקרטים ביחד.
ציטוט:
לא משנה מה שאר הדברים שיש במדינה, מספיק שיש את החוק הזה המדינה כבר לא יכולה להיחשב כדמוקרטיה ליברלית כיון שהיא מפלה.
|
כשם שגרמניה שייכת לגרמנים, צרפת לצרפתים, המדינה שלנו שייכת לעם היהודי. חוק השבות עצמו אינו מפלה את האזרחים הלא יהודים בארץ, אלא נותן זכות ליהודי העולם שאינם בעלי אזרחות. החוק הזה אינו המקרה הגרוע ביותר של האפליה, והוא נועד לשמר את הרוב היהודי, כפי שאתה יודע, כי אנחנו גם מדינה יהודית. נכון, יש סתירה לדמוקרטיה, אבל זה לא הופך אותנו לדיקטטורה, והמדינה עדיין יותר דמוקרטית מאשר דתית.
ציטוט:
כאשר הוא מאפשר מכירה זה רק לידיים יהודיות , לא לנוצרי ולא ערבי.
אם אתה מצדיק את זה שהמדינה לא משכירה קרעקעות לערבים אתה לא יכול להיות ליברל , או להגיד שהמדינה דמוקרטיה ליברלית.
|
נכון, הוא מאפשר מכירה ליהודים במקרים מסויימים מאוד בלבד. לרוב האזרחים במדינה אין בעלות על הקרקע.
לא אמרתי שאני ליברל, אני מציג את המדינה כפי שהיא והמדינה אומנם לא דמוקרטיה טהורה, אך רחוקה מאוד מלהיות דתית. המדינה שונה מאוד מכפי שאני רוצה שתהיה, אבל אני כן תומך ברוב העקרונות של הדמוקרטיה. זה לא סותר את העובדה שאני רוצה שהמדינה תהיה בעלת צביון יהודית לא דתי. האופן שאני רוצה את המדינה קצת מורכב ולא קשור לנושא, אז אני אשמור את ההסברים לעצמי.
ציטוט:
התירוץ לא משנה את העבודה שאתה חיי במציאות מסויימת. התירוץ אולי מסביר למה, אבל הוא לא מבטל את המציאות ואת הצורת חיים שאינה ליברלית. גם היטלר השתמש בדיוק באותם תירוצים כאשר חקק את צווי החירום שמאפשרים לו לעשות א,ב,ג מכיוון שהמדינה בסכנה.
המצב חירום שמאפשר חוקים כמו אצלינו הוא לא זמני, הוא קבוע מיומה הראשון של המדינה והוא ימשיך להיות עד סופה, מצד קבוע זה הוא אינו ליברלי בלי קשר לסיבה שלו, המציאות אינה ליברלית.
|
אתה יודע מה יקרה אם השירות בצה"ל יהיה בהתנדבות. לא תהיה קיימת יותר מדינה ולא תהיה שום דמוקרטיה לאזרחים. הדמוקרטיה מגנה על עצמה, גם אם האמצעים לא דמוקרטיים כל כך, וזה גם במידה מסויימת. המדינה לא שוללת את הדמוקרטיה לגמרי, אלא פוגעת בה במידה הנחוצה כדי להגן עליה. זה משנה מאוד.
אנחנו עדיין במצב חירום, והמדינה בכל זאת מתפקדת כדמוקרטיה.
ציטוט:
אז אתה לא מבין מה אומרת הפרדת רשויות.
הפרדת רשויות אמורה למנוע שליטה של שליט דקטטורי ששולט בכל שלושת המערכות- משפטית,רשות מבצעת, מחוקקת.
הפרדת רשויות מלאה היא לא בהכרח יתרון כיון שהיא גורמת לסירבול, אבל היא מונעת ממקור כוח אחד לשלוט בכל המדינה.
הפרדת רשויות לא צריכה להיות מלאה לגמרי, אבל כאן היא פשוט לא קיימת כאשר כל רשות מעורבת בתוך התחת של השניה והסמכויות של הרשות המבצעת(ממשלה) עקב זה שהמדינה מוגדרת במצב סטטי של "מצב חירום" נותן סמכויות אדירות לממשלה שלא קיימות במודל של הפרדת הרשיויות.
|
אני יודע טוב מאוד מה אומרת הפרדת רשויות. היא מונעת שלטון דיקטטורי, אבל באותו מטבע ההפרדה לא מוחלטת, בשום דמוקרטיה. היא לא מוחלטת כדי למנוע מהממשלה להיות עריצה כלפי האזרחים ו/או הרשויות האחרות. לממשלה יש הכוח לקבוע מדיניות וגם לבצע אותה, אם לבית המשפט ולכנסת לא היו סמכויות בתחום שלה, היא היתה יכולה לנצל את כוחה לרעה אפילו יותר ממה שהיא כבר מסוגלת.
ציטוט:
לא במצב תמידי, רק בזמן מלחמה. אם יש מלחמה תמיד המדינה לא יכולה להיות ליברלית כי היא מבטלת זכויות פרט ומונעת בדלות של האזרחים,מתערבת בחיים של האנשים וכופה עליהם אורח חיים אנטי ליברלי.
לא קיים אפילו דיון בביטול מצב החירום, וזהו מצב תמידי קבוע שיהיה עד סופה של המדינה.
|
קודם כל, תפריד בין השערה לבין עובדה. אתה יכול לשער שהמצב יתקיים עד סוף המדינה, לא לקבוע כעובדה את העתיד.
המדינה פוגעת בזכויות הפרט כדי להגן על זכויות חשובות יותר, כדי שיוכל להתקיים שלטון דמוקרטי במדינה שיוכל להעניק זכויות בסיסיות יותר לאזרחים. הפגיעה בזכויות גם היא לא מוחלטת, אלא במידה הנחוצה כדי להגן על הדמוקרטיה ולא יותר.
ציטוט:
זה לא משנה, זה קרה,זה אפשרי, זה לא ליברלי.
|
זה אפשרי כדי שאתה, אני וכל שאר האזרחים במדינה נוכל לקבל את זכויותינו מהדמוקרטיה. אם המדינה לא תפעל כך, המדינה לא תוכל להתקיים וכך הפגיעה בליברליות ובדמוקרטיה תהיה חמורה יותר. הפעולה הזו מצמצמת את הנזק לזכויות, זה הרוע במיעוטו.
ציטוט:
מצטער אני לא אוכל להתחבר בזמן הקרוב אני עמוס בעבודות, גם עכשיו בזבזתי יותר מדי זמן כאן על חשבון לימודים.
|
טוב, נקווה שתחזור כשיהיה לך פחות עומס. בהצלחה.
ד"א, עומרי, חוק השבות לא בדיוק תואם את הדת ואת התורה.
"יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת
אחרת". זו ההגדרה בחוק ליהודי, ואילו לפי ההלכה - מי שנולד יהודי אינו יכול להמיר את דתו, תמיד נשאר יהודי בעיניי הלכה. בעיניי החוק זה שונה. חוץ מזה, גם בני משפחות הלא יהודים של היהודי יכולים לעלות ארצה, ללא שום סיבה דתית.